גל זלצמן עד מדינה יפליל בכירים במשרד הבריאות בשוחד

עד מדינה יפליל בכירים במשרד הבריאות בשוחד - גל זלצמן

יבואן תוספי התזונה גל זלצמן העיד כי במשך שנים שילם שוחד בסכומים קטנים במזומן שהצטברו לכדי מאות אלפי שקלים על מנת שאנשי שירות המזון הארצי יאשרו משלוחים שלו בכניסה לארץ ויעכבו את מתחריו 19 נאשמים בפרשה, ביניהם עד המדינה שירצה על שנה מאסר.


חוקרי היחידה הכלכלית בלהב 433 גייסו יבואן תוספי תזונה לספורטאים כעד מדינה המפליל בכירים במשרד הבריאות בקבלת שוחד לכאורה בשווי מאות אלפי שקלים. היבואן, גל זלצמן, הפליל עובדים בתפקידי מפתח בשירות המזון הארצי, הממונים על בדיקות למזון רגיש ומתן אישורים לייבוא ולשיווקו בישראל. תקופת השוחד לפי עדותו של גל זלצמן, מהיבואנים הגדולים בארץ של תוספי תזונה, נפרסה על פני עשר שנים.

על פי הסכם עד המדינה שנחתם איתו, גל זלצמן יודה בעבירות שוחד ואחרי שיפליל את הבכירים בשירות המזון, הוא ירצה מאסר של שנה בפועל וישלם קנס של שני מיליון שקלים.

השבוע הוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב האישום נגד גל זלצמן, ממנו עולה כי נתן לכאורה שוחד בשווי 300 אלף שקל לויקטוריה שמיט, מנהלת תחנת משרד הבריאות בנמל אשדוד. עוד עולה, כי שני מהנדסי מזון במשרד הבריאות, האמונים על דגימת מזון רגיש, קיבלו ממנו שוחד לכאורה בעשרות אלפי שקלים, כדי שיימנעו מעריכת בדיקות מתחייבות ל-238 משלוחי ייבוא ששיווק בארץ בעשר השנים האחרונות.

המוצרים של גל זלצמן כוללים בין היתר אבקות חלבון ומוצרים לבניית גוף. שירות המזון הארצי במשרד הבריאות הוא הסמכות העליונה לפיקוח על כל מזון שמיוצר או מיובא לארץ, ואמון על ביצוע בדיקות מחמירות למוצרים רגישים, כולל ביצוע דגימות מעבדה בתדירות גבוהה ואישורים מקדימים.

תחנת ההסגר בנמל אשדוד היא "שער הכניסה לארץ" של שירות המזון, ובה נקבע גורל כל מכולה – לשחרור מהנמל או עיכוב ודרישה לביצוע בדיקות נוספות. ויקטוריה שמיט היתה מנהלת תחנת ההסגר מאז שנת 2005, ובתפקידה קבעה את רמת הדרישות מכל יבואן.

לפי כתב האישום, גל זלצמן נהג לערוך פגישות חשאיות עם שמיט ברכבו, והגיע בסמוך לביתה אחת לשלושה שבועות, בסמוך למשלוחי היבוא שלו, החל משנת 2008. בד בבד עם היכרותם הראשונית, לפי האישום, נרקמו ביניהם יחסי שוחד. בפגישותיהם שנערכו בשעות הערב המאוחרות, נהג גל זלצמן לתת לשמיט באופן קבוע, לפי האישום, מעטפות בהן 2000-2500 שקל במזומן בכל פעם. אם החמיץ פגישה עם שמיט מסיבה כלשהי, נהג גל זלצמן לתת לה שתי מעטפות, נטען, ובתקופות החגים העלה את סכום השוחד ל-4000-6000 שקל.

לעתים אף שילם גל זלצמן עבור פגיעה במתחריו העסקיים. בשנת 2015, לפי האישום שהגישה המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עיכבה שמיט לבקשתו שחרור משלוח תוספי תזונה של יבואן אחר במשך 218 ימים. כתוצאה מהסירוב, נאלץ היבואן להחזיר את המכולה לספק בארצות הברית. שמיט עיכבה גם משלוחים של יבואן נוסף מספר פעמים לכאורה, במספר שבועות עד חודשים. כתוצאה משיתוף הפעולה איתה, נטען, השיג גל זלצמן יתרון כלכלי על מתחריו, כאשר שמיט חיזקה את מעמדו בשוק תוספי המזון ופגעה ביבואנים אחרים. בשוטף, על פי הנטען, שמיט התבקשה על ידי גל זלצמן לשחרר את המוצרים שלו במהירות ולא לדגום משלוחים שלוו בניירת לא תקינה.

מלבד מעטפות כסף נתן גל זלצמן לשמיט על פי עדותו טובות הנאה נוספות. לפי האישום, הוא רכש לה טלויזיה, מכשיר כושר, מכשיר טלפון וכן סיפק תוספי מזון ואבקות חלבון לשימוש בעלה.

ילנה לבינסקי וארתור פתחוב הם שני מהנדסי מזון במטה שירות המזון הארצי, שבמסגרת תפקידם אמונים על מתן אישורי יבוא למזון רגיש. לפי הנטען בכתב האישום נגד גל זלצמן, בשנים 2012-2017 הוא נהג להגיע גם לביתה של לבינסקי בכל שלושה חודשים, כשידיו עמוסות סלסלות מלאות שתייה חריפה ושוקולדים, אליהם צירף גם אלפי שקלים במזומן לכאורה בכל פעם. גל זלצמן ביקש מלבינסקי שתיתן עדיפות לטפל בבקשות יבוא שהגיש ולפי הפרקליטות לבינסקי הבטיחה שתשתדל לעשות כן. עוד נטען כי לבינסקי התייעצה עם גל זלצמן בקשר לקניית רכב, ולקחה ממנו "הלוואה" של 10,000 שקל. ערך טובות ההנאה שנתן לה גל זלצמן הסתכם על פי האישום ב-60 אלף שקל.

כמו כן, נטען כי החל משנת 2011 שילם גל זלצמן כספי שוחד בסך כ-40 אלף שקל למהנדס המזון פתחוב, באמצעות איש קשר, וזכה ליחס מועדף בשירות המזון, שחסך לו זמן והעניק לו תועלת כלכלית רבה.
גיל גרנות רמאי

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

גל זלצמן מזייף תוספי תזונה לספורטאים

גיל גרנות נוכל רמאי

טבע ספורט קסטל נגד גל זלצמן תוזפי תזונה